به گزارش همشهری آنلاین، علی عابدزاده ضمن تسلیت مجدد به درگذشت تعداد زیادی از هموطنان در سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی گفت: همزمان با این هواپیما، چندین پرواز داخلی و خارجی در فضای ایران و در همین ارتفاع هشت هزار پایی در حال پرواز بودند و موضوع برخورد موشک به این هواپیما به هیچوجه نمیتواند صحت داشته باشد.
وی افزود: بین همه بخشهای نظامی و غیرنظامی در ایران هماهنگی کامل وجود دارد و در همان زمان سقوط، دهها هواپیمای ایرانی و خارجی در حال پرواز بر فضای امن ایران بودند و اگر کشوری امنیت نداشته باشد، مگر ممکن است که این تعداد پرواز بر فضای آن در حال انجام باشد.
عابدزاده برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی را از لحاظ علمی غیرممکن خواند و گفت: چنین شایعاتی، هیچ گونه منطقی ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی، همچنین در خصوص رمزگشایی و پردازش اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای خطوط هوایی اوکراین اینترنشنال با کمک کشورهای سازنده بدنه و موتور و کشورهای ثبتکننده و مالک این هواپیما گفت: همه اطلاعات و بررسیها بر اساس مقررات ایکائو و انکس ۱۳ سازمان بینالمللی هوانوردی با حضور همه کشورها و با محوریت سازمان هواپیمایی کشوری ایران انجام خواهد شد و ما از همان زمان اطلاع از وقوع حادثه، به همه کشورهای ذینفع اطلاعات لازم را دادهایم و اکنون نوبت این کشورهاست که به ما پاسخ دهند که البته تاکنون تعداد زیادی ازا ین کشورها اعلام آمادگی کردهاند.
عابدزاده، اولویت مهم سازمان هواپیمایی کشوری را مشخصشدن علت وقوع سانحه خواند و در خصوص استخراج اطلاعات جعبه سیاه هواپیما عنوان کرد: ایران و اوکراین، امکانات لازم برای بازخوانی این اطلاعات را دارند، اما اگر نیازی به اقدامات تخصصی بیشتری باشد، میتوانیم همچون برخی سوانح مشابه، استخراج و آنالیز اطلاعات این کار را در فرانسه یا سایر کشورها انجام دهیم.
وی با رد شایعات در خصوص مقاومت ایران برای تحویل ندادن جعبه سیاه هواپیما به آمریکا برای بازخوانی آن گفت: چنین موضوعی صحت ندارد ضمن اینکه مسئول بررسی سانحه، طبق مقررات جهانی ایکائو و انکس ضمیمه آن، سازمان هواپیمایی ایران است و اگر نرمافزار و سختافزار لازم برای بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه در ایران وجود نداشته باشد، میتوانیم این کار را در کشورهای دیگر انجام دهیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: اصول صنعت هواپیمایی غیرنظامی این است که علت وقوع سانحه روشن شود تا سازنده و کشورهای بهرهبردار، نقصهای احتمالی خود را برطرف کنند و به همین دلیل ما بر اساس مقررات سازمان بینالمللی هوانوردی اجازه ورود ذینفعان حادثه را برای بررسی آن صادر کردیم؛ به همین دلیل سانحه را به کشورهای سازنده موتور، هواپیما و بهرهبردار اطلاع دادهایم و خوشبختانه همه برای حضور در کمیسیون بررسی سوانح هوایی جواب مثبت دادهاند، اما باید به تعریف مشخصی از نوع همکاری آنها دست یابیم تا هرچه سریعتر به علت وقوع سانحه برسیم.
نظر شما